Zajímavosti, novinky

Nakladače Locust

To jsou univerzální nakladače na čtyřkolovém podvozku, řízené prokluzem kol. Při použití širokého sortimentu přídavných zařízení jsou využitelné ve všech oblastech hospodářství. Nakladač je možno upravit a doplnit zvláštní výbavou podle požadavku zákazníka viz příloha "vlastní přídavné zařízení" v odkazu uvod.

LOCUST 752

Tento model s nosností 750 kg patří k nejoblíbenějším a nejprodávanějším smykem řízeným nakladačům v ČR a stal se mezníkem nové generace nakladačů LOCUST. Vychází z hojně používaných a osvědčených nakladačů UNC 060, 061 a 750. Jeho koncepce vychází z jednoduchého rámu, ke kterému jsou postupně přimontovány další díly.


K tomuto rámu je připojený zesílený výložník s rychloupínačem. Spojení výložníku s rámem zabezpečuje vysokou pevnost pracovního zařízení. Po sklopení kabiny a zadního krytu je možné jednoduše dosáhnout na všechny součásti stroje. Kabina řidiče splňuje všechna bezpečnostní kritéria ROPS a FOPS, dobrý výhled, nízký hluk a vibrace, snadnou ovladatelnost stroje.

Smykem řízený nakladač Locust 752 dosahuje vysokých pracovních výkonů.

LOCUST L 752 patří k nejoblíbenějším a nejprodávanějším smykem řízeným nakladačům s cca 50% podílem na českém trhu se smykovými nakladači.

LOCUST 753

Tento model vychází z nakladačů trojkové řady a je modernějším nástupcem modelu L752. Proti svém staršímu předchůdci má nový výložník a řešení vedení potrubí výložníkem, vyšší výsypnou výšku a dosah, hydraulické vyrovnávání pracovního zařízení, modernější hydraulická čerpadla, dosahuje vyšších rypných sil a jako u všech nakladačů trojkové řady odklopné chladiče, což usnadňuje přístup k motoru a chladičům. Stroj je možné pořídit s hydraulickým i s elektrickým ovládáním.

Výhody modelu jsou následující:

  • jednodušší údržba
  • snazší diagnostika
  • ovládání pojezdu a pracovní hydrauliky dvěma různými způsoby
  • nastavení způsobu ovládání podle požadavků zákazníka
  • výměna dvou-pákového ovládání na jedno-pákové beze změn použitých komponentů
  • úprava stroje na dálkové ovládání bez dalších změn pouze přidáním řídicí jednotky

Tento smykem řízený nakladač dosahuje vysokých pracovních výkonů. Všechny použité agregáty zabezpečují vysokou spolehlivost, dlouhou životnost a tichý chod stroje.

 

Světová premiéra Locustu L 853 v Mnichově

Znáte slovenského výrobce u nás známých smykem řízených nakladačů Locust sídlícího v Krupině na Priemyselnej ceste? Stačí do angličtiny volně přeložit jeho adresu a dostaneme WAY INDUSTRY.

853

Jeho prodejci už dlouho očekávali vylepšenou "sedmsetpadesátdvojku" a 29. 3. 2004 se konečně dočkali. Poté, co byl loni představen prototyp na výstavě Intermat 2003 v Paříži, byl stroj ve své konečné verzi poprvé fyzicky vystaven na 27. mezinárodním veletrhu stavebních strojů Bauma 2004 v Mnichově. L 853 vyplňuje velkou mezeru mezi L 752 a zavalitým L 1203, zatím se bude vyrábět současně s oběma typy, ale v budoucnu by měl menší starší bratr L 752 novince L 853 zcela ustoupit.

V čem je tedy L 853 lepší než L 752? V první řadě je třeba říci, že motor Yanmar a kabina zůstaly (zatím) zcela beze změny. Disky kol jsou také stejné, byly však použity vyšší pneumatiky. I to je cesta, jak zvýšit maximální přepravní rychlost. Hydraulika Rexroth doznala jediné změny - zubové pracovní čerpadlo bylo nahrazeno pístovým čerpadlem z L 1203. Úplně nový je rám s výložníkem, designově se stroj velmi přiblížil svému "velkému bratru" L 1203. Na první pohled dokonce vypadá jako zmenšená "dvanáctsettrojka". Přispívá k tomu i elektrohydraulické vyrovnávání lopaty, které odbouralo mechanické táhlo nad výložníkem. Je zajímavé, že exemplář vystavený v Mnichově měl v porovnání s prototypem masivněji vyztužený výložník.

Nový větší rám zajišťuje lepší stabilitu a zatížení působící překlopení vzrostlo na 1700 kg. Protože polovina této hodnoty znamená nosnost stroje, má tento nakladač nosnost 850 kg. Stranové převody tradičně používají soustavu ozubených kol, řetězy slovenského výrobce zkrátka neoslovily. Přídavná zařízení lze používat z L 752, unifikace s Bobcatem se ani neočekávala. Paradoxem je známá skutečnost, že nelze použít lopaty a další přídavná zařízení z L 1203, který má jiný rychloupínač. Původně prý výrobce uvažoval vybavit L 853 po vzoru L 1203 dvěmi rychlostmi, ale průzkumem mezi zákazníky zjistil, že by o tuto vymoženost neměli zájem. L 853 se bude prodávat zhruba o 50 tisíc korun českých dráž než L 752.

Do budoucna se údajně plánuje vývoj dalších typů, jednoho mezi L 853 a L 1203 a druhého, malého, o nosnosti 500 - 600 kg, vhodného například pro práci v úzkých uličkách italských či rakouských měst. Výrobce si dále uvědomuje, že bude muset něco podniknout s trajektorií výložníku, pokud chce držet tempo s ostatními výrobci. Jedná se o to, aby lopata při zvedání neopisovala kružnici, nýbrž aby se její trajektorie přiblížila svislé přímce.

Nakladač LOCUST L 903

Tento nakladač doplňuje úspěšnou řadu L 752, L 853 a L 1203 a svými vyváženými parametry se řadí ke světové špičce smykem řízených nakladačů s nosností do 900 kg. Vyznačuje se nejvyššími silovými parametry ve své třídě a využívá světovou novinku v zapojení hydraulického okruhu pracovního zařízení: vyrovnávání lopaty v době zdvihu a spouštění výložníku pomocí dělení průtoku v jednom hydraulickém agregátu bez následného přiškrcení průtoku.

Hydraulické okruhy nakladačů L853, L 903 a L1203 jsou osazeny regulačními hydrogenerátory, které jsou pomocí LS signálu se zpětnou vazbou spojené s rozvaděčem. Takové zapojení hydraulického systému je typické jen pro nakladače LOCUST a umožňuje snížení spotřeby paliva na polovinu oproti jiným strojům své třídy. Obvod pracovní hydrauliky je vybaven hydraulickým vyrovnáváním pracovního zařízení.

LOCUST L 903 se řadí ke světové špičce smykem řízených nakladačů s nosností do 900 kg.

Dalším typem je L 903 speed+. Toto označení znamená dvou-rychlostní převodovku, která umožňuje zařazení 2. rychlosti a vyšší rychlost při delších přejezdech, což zkracuje dobu práce.



Pohon nakladače je hydrostatický s hnacím motorem YANMAR 4TNE98WI o výkonu 52,1 kW při 2500 otáčkách/min. Pojezdový mechanismus se skládá z regulačních hydrogenerátorů, pojezdových hydromotorů a bočných pohonů pojezdu.

LOCUST 1203

Model L 1203 je smykem řízený nakladač, poháněný čtyřválcovým vznětovým nízkoemisním motorem YANMAR 4TNE 98 o výkonu 51,1 kW a otáčkách 2500 1/min. Nosnost v lopatě činí 1200 kg , tažná síla je 41 kN, trhací síla dosahuje hodnoty 29 kN a zdvihací síla pak 39 kN. Mezi nejlepší patří i další parametry smykem řízeného nakladače - maximální vysýpací výška je 2570 mm, dosah při maximální vysýpací výšce je 780 mm při úhlu 460. Hydraulický okruh pracovní části sestává z regulačního hydrogenerátoru a rozvaděče s tlakovou váhou, které jsou propojené a řízené pomocí LS systému. Použití LS ovládání u tohoto nakladače garantuje optimální pracovní podmínky, což v důsledku znamená, že hydraulický systém odebírá pouze takový výkon, který je pro daný nástroj a pracovní úkon potřeba.

Smykem řízený nakladač Locust L 1203 získal za krátkou dobu své existence již mnohá ocenění. V roce 2001 např. na strojírenském veletrhu "Cenu veletrhu" za designové řešení, v roce 200 obdržel na stavebním veletrhu FOR ARCH v Praze za výkonové parametry a design cenu "Grand Prix". Byl mu rovněž udělen certifikát ochranné značky kvality "SLOVAK GOLD".

LOCUST 1203 TELSPEED

telspeed

Množství přídavných zařízení předurčuje všechny nakladače pro široké spektrum prací. Pro tento nakladač je typický výsuvný teleskopický výložník, kterým je možné měnit vysýpací výšku a dosah stroje.

Obvod pracovní hydrauliky je vybavený dvoucestným vyrovnávacím ventilem, jež zabezpečuje vyrovnávaní pracovního nástroje (lopaty nebo např. paletizačních vidlí) nejen při zdvihu výložníku, ale také při jeho spouštění. Tento systém umožňuje zajistit pohodlnou práci s břemenem při spouštění a využívat nakladače také na práce s paletizačními vidlemi.

Smykem řízený nakladač L 1203 TELSPEED dosahuje vysokých pracovních výkonů a pokud se týká tažných a rypných sil, nemá ve světě v své třídě konkurenci. Svými technickými parametry se řadí mezi špičku smykem řízených nakladačů.

Pásový nakladač typu LOCUST s označením L1003 CT je stroj s čelním nakládacím zařízením na pásovém podvozku, určený k nabírání a nakládání různých materiálů...

 

LOCUST L1003 CT

Mezi další povedený model patří Pásový nakladač typu LOCUST s označením L1003 CT je stroj s čelním nakládacím zařízením na pásovém podvozku, určený k nabírání a nakládání různých materiálů...

 

1003

 

Smykem řízený nakladač Locust L 453- minibagr slovenské výroby

Koncepce a design nakladače vychází z trojkové řady nakladačů Locust. Na rozdíl od smykových nakladačů vyšších nosností tento nakladač vychází z integrovaného rámu, kde nádrže a blatníky jsou součástí rámu. Naplnění nádrží je velmi jednoduché. Po otevření zadního uzamykatelného krytu je možné naplnit nádrž. K rámu je připojený výložník nového tvarového řešení s EURO upínačem. Řešení propojení výložníku s rámem zabezpečuje jeho vysokou tuhost. Po odklopení kabiny a zadního krytu je jednoduchý dosah ke všem agregátům z jakéhokoliv místa. Kabina splňuje bezpečnostní předpisy ROPS (převrácení stroje), FOPS (pád břemena na stroj), výhled z kabiny stroje, hlukové limity a vibrace v nakladači. Všechny ovládací prvky jsou na ergonomicky dostupných místech, čímž zaručují vysoké pohodlí obsluhy.

Pohon nakladače je hydrostatický s hnacím motorem KUBOTA D1703-M o výkonu 27,5 kW při 2800 otáčkách/min. Pojezdový mechanizmus se skládá z regulačních hydrogenerátorů v tandemovém uspořádání a ze čtyř pojezdových hydromotorů s převodovkou, které pohánějí každé kolo samostatně. Okruh pracovní hydrauliky se skládá z neregulovaného hydrogenerátoru, rozvaděče s otevřeným středem a přímočarých hydromotorů. Ovládání nakladače je hydraulické s elektrickým ovládáním přídavného zařízení, anebo na objednávku dodávaným mechanickým ovládáním. Použité agregáty zabezpečují vysokou spolehlivost a životnost nakladače.

Tak jak byl nakladač navrhnutý, dosahuje vysokých pracovních výkonů, co se týče hlavně tažných a rypných sil. Všechny použité agregáty plně zabezpečují vysokou spolehlivost, vysokou životnost a klidný chod. Nakladač L453 se svými technickými parametry řadíme mezi špičku smykem řízených nakladačů. L453 dosahuje vysoké technické úrovně.

 

l 453

Smykem řízený nakladač Komatsu SK1026-5 boduje svými "vychytávkami"

Komatsu SK1026-5 přichází do třídy velkých "smykáčů", kde se bude muset popasovat s takovými esy, jako je Bobcat S250/S300 nebo New Holland LS180 - oba mají kinematiku s vertikálním zdvihem, proto Komatsu nemůže jinak.

Jeho nakladač přichází s paralelogramovou kinematikou, která se osvědčila už na menším SK818-5. Jedná se sice o řešení, které používá Bobcat, na rozdíl od něj však do bočního výhledu nezasahuje žádné táhlo, všechny prvky starající se o správnou trajektorii lopaty jsou umístěny za kabinou.

Nakládací zařízení se pohybuje díky výkonné hydraulice typu load sensing s uzavřeným okruhem, výrobci se tedy podařilo "propašovat" svůj trade mark CLSS (Closed Load Sensing System) i do segmentu kompaktních stavebních strojů. Nicméně hydraulické čerpadlo pro tuto soustavu zvolil tradiční zubové, čímž se sice nijak nevymyká z ustálených zvyklostí v této třídě, avšak naši bratia Slováci majú iný pohľad na vec. Pracovní hydrauliku jejich nových Locustů totiž standardně zásobuje pokrokovější stavitelné axiální pístové čerpadlo. Jsem zvědav, zda čas ukáže správnost jejich volby.

Strojníci zvyklí ovládat UNC 060 a Locust při pohledu na joysticky v kabině Komatsu jistě zajásají. Jejich nadšení však opadne ve chvíli, když zjistí, že pohnutím pravého joysticku vpřed stroj nezatáčí doleva, ale místo toho se zvedá výložník. V tomto okamžiku se naopak vyloudí široký úsměv na tváři strojníka z UNC 061. Nicméně vzhledem k tomu, že pro většinu strojníků není problém přejít z UNC dokonce ani na typicky americké ovládání výložníku a lopaty pomocí nožních pedálů (byť po prvotním šoku), neviděl bych v tomto problém a spokojil bych se s konstatováním "všechno je o zvyku".

Kdo to nezažil, dokáže si jen těžko představit, kolik problémů mohou u smykem řízeného nakladače představovat obyčejné dveře. V letních parnech, pro lepší komunikaci s okolními pracovníky nebo při práci s připevněným podkopovým zařízením se dveře musí často sundávat. Navíc pokud jsou dveře nasazené a chceme je otevřít, musí být výložník zcela dole nebo zcela nahoře. To má také za následek nezřídké případy, kdy byl stroj opuštěn se zvednutým výložníkem a vyklopenou lžící bez zajištění, přes noc "putoval" výložník dolů, díky vyklopené lžíci se zastavil nad zemí a znemožnil tak jakékoliv otevření dveří. Konstruktérům Komatsu to pravděpodobně vrtalo hlavou a přišli s překvapivě jednoduchým, ale účelným řešením v podobě bohatě prosklených posuvných dveří, které zajedou pod střechu a jako by nebyly. Toto řešení si mohli dovolit i proto, že nad dveřním otvorem nejsou umístěny žádné palubní přístroje a kontrolky. Kontrolní panel je totiž překvapivě umístěn v dělené sklopné hrazdě a po usednutí obsluhy je tak krásně na očích. Z vlastní zkušenosti musím potvrdit, že díky tomuto patentu si přestanete připadat jako ve stavebním stroji a získáte pocit jakési hravosti.

Na závěr ještě nějaké technické údaje. Nakladač pohání 16-tiventilový dieselový čtyřválec s turbodmychadlem a přímým vstřikováním nafty o výkonu 62 kW. Nejvyšší rychlost 16 km/h je dosažena díky dvěma rychlostním stupňům obsaženým už ve standardní výbavě. Provozní hmotnost je 3600 kg a nosnost 1200 kg. Je sympatické, že pro větší stabilitu při maximálním zatížení je k dispozici sada přídavných protizávaží (6 ks po 21 kg).

 

komatsu


Libhošť, Zavišice, Příbor, Rybí, Kopřivnice, Nový Jičín, Frýdek Místek, Žilina, Šenov u Nového Jičína, Bludovice, Hodslavice, Hostašovice, Mořkov, Kunín, Bartošovice, Sedlnice,Mošnov,  Lubina, Štramberk, Prchalov, Starý Jičín, Lichnov, Petřvald, Studénka,
zemní práce minibagrem, minibagr, připojky, kanalizace